kolmapäev, 7. märts 2012

Araabia köögi radadel: laimimaks, lemmikud ja köögipoolest

Nüüdseks on ta juba mõned nädalad raamatupoodides olnud, Nele, Reelika ja minu kokaraamat "Araabia köögi radadel. Egiptuses ja Marokos" ja tundub olevat õige aeg kirjutada oma lemmikutest ja sellest, kuidas ma üldse sinna raamatusse sattusin :)

Kunagi keset suve avastasin Nele blogist, et tal on plaanis välja anda kokaraamat, aga piltidega on probleem. Pakkusin siis välja, et kuna mulle nagunii meeldib süüa teha, et äkki ta saadaks mulle nii kümmekond lihtsamat ja kiiremat retsepti ning ma saadan pildid vastu. Nele saatis selle peale mulle terve käsikirja :) Ma valisin sealt omale paarkümmend huvipakkuvamat välja ning enne kui arugi saime, oli 30 toitu tehtud. See oli vist see hetk, kui Nele ütles, et "Näe, pole üldse palju enam jäänud" või midagi sarnast :) Ja nii ta jätkus. Oma üllatuseks avastasin, et Egiptuse köök pole sugugi nii vürtsikas-rammus-rasvane kui ma omale ette kujutasin vaid meenutas oma rohke tomati- ja üleüldse köögiviljalembusega hoopis Itaalia ja vahemereäärset kööki. Kolme kuuga olid kõik plaanis olnud 101 retsepti läbi tehtud, pildid olemas ja mõned kas siis Nele ("Seal peaks olema koorimata kurk") või minu enda ("Need rosinad siia ikka ei sobi") soovil ka uuesti tehtud. Umbes kuu aega peale seda kui asi tundus täiesti valmis olevat ja mina parajasti Barcelonas puhkasin, sai üheskoos Pegasuse kirjastusega tehtud otsus, et raamatusse tuleb lisada ka Maroko. Nele võttis ühendust Reelikaga ning selle tulemusena sai paarkümmend Egiptuse retsepti välja vahetatud Maroko retseptide vastu. Kuna käes oli aasta kõige pimedam aeg, siis oli Maroko toitude tegemine oluliselt suurem väljakutse ja ajastamine. Kuna aga Maroko rikkalikud ja kergelt eksootilised toidud erinesid Egiptuse omadest tuntavalt, oli nende tegemine vaatamata keerulisematele oludele siiski väga põnev.

Koostisainete jaht viis mind nii Piprapoe alumistele riiulitele (konserveeritud okra), internetipoodidesse kui ka Nele poolt juhatatud mošee juures asuvasse poodi (džuudilehed, külmutatud okra, imemaitsvad kuivatatud datlid). Üheks ootamatumaks probleemiks osutusid nisuterad - need leidsin lõpuks Balti jaama turu tagant ökopoest. Kes tahab teha Egiptuse rahvustoitu, siis neile teadmiseks, et tuvisid saab Stockmani sügavkülmaletist. Vanillikreemitäidisega ramadaanikoogi jaoks vajamineva konafa-taigna saab Kaupmehe hulgilaost.

Et valget aega võimalikult palju ära kasutada, said tehtud ka mõned kokanduslaupäevad, kus valmis 7-8 toitu järjest. Peale kooginädalavahetust kaalul käies oli mul tõeliselt hea meel, et suurem osa magusast selleks hetkeks tehtud oli :)

Kokkuvõtvalt oli see väga huvitav kogemus - kui suur on tõenäosus, et keegi teeb mõnest kokaraamatust läbi kõik retseptid? Alati katsetad kas kõige isuäratavamat või seda, mis valmib kiirelt ja olemasolevatest ainetest ning tegemata jäävad ajamahukamad ning esmapilgul mitte just paljutõotavad toidud. Nii näiteks ei oleks ma omaalgatuslikult kunagi hakanud tegema ei makaronivormi hakklihaga bešamellkastmes ega egiptuse ühte rahvusrooga kosharit. Praeguseks olen aga mõlemat teinud korduvalt ning makaronivorm sobib lihtsa valmistusviisi tõttu hästi tööpäevaõhtusse.

Kokku on raamatus 100 retsepti. Kuigi me kõik kolmekesi märkisime ära oma kõige lemmikumad lemmikud ning need on vastavate vinjettide järgi ka ilusti leitavad, siis tegelikult on mul lemmikuid rohkem... nii ca kolmandik :)

- Põldoad vürtsikas kastmes - mõnusalt vürtsikas ja oliivine vaheldus tavapärasele soolaoale
- Hummus
- Baklažaaniviilud paprikaga küüslauguses tomatikastmes
- Lillkapsaõisikud krõbedas kuues - võimalik, et mitte kõige tervislikum, aga väga mõnus krõbe suupiste
- Vürtsikad porgandid - magusad porgandid kombineeritult erinevate vürtside ja ürtidega
- Keedumunad uues kuues - ka see on toit, mille osas ma arvasin, et vaevalt ma seda sööma hakkan :) Praeguseks olen ma seda korduvalt teinud ja eriti sobib ta just neisse söögikordadesse, kui külmkapis suurt muud peale karbitäie munade ei ole ;)
- Tomati-fetasalat oliiviõliga - lihtne, värviline ja maitsev
- Salat tomatist ja grillitud paprikast
- Tuunikalasalat värske köögiviljaga - see kaste seal peal on suurepärane
- Köögiviljasupp värskest kanapuljongist
- Valge ja kohev riis - õnnestub alati :)
- Ahjuriis piima ja võiga - väga lihtsalt valmiv mõnusalt piimane riisivorm
- Riis pasta, pruunide läätsede ja sibulaga tomatikastmes (koshari) - kes tuleks selle peale, et panna kokku riis, kahte sorti makaronid ja läätsed ning kallata see kõik üle tomatikastme ja sibularõngastega? Tundub uskumatu, aga see on väga maitsev :) Selle ainsaks miinuseks on see, et kuigi toit ise näeb välja väga lihtne, tuleb seal siiski neli asja korraga valmis saada.
- Pastavorm hakklihaga bešamellkastmes
- Kuskuss köögiviljade ja lihaga
- Grillitud krevetid laimi-küüslaugumarinaadis
- Krevetihautis mütsipotis - mõnus ja kiirelt valmiv krevetihautis
- Vürtsikad kanafileeribad köögiviljadega lapiksaias
- Vürtsikas kana-basmatiriisihautis - lihtsalt valmiv eksootiline kana-riisihautis
- Mütsipotis kanahautis marineeritud oliivide ja sidrunitega
- Küüslaugu- ja laimimaitseline praemaks petersellipadjal
- Ühepajatoit lihakuubikute ja köögiviljaga tomatikastmes - ahjus valmiv kerge ja suviselt maitsev ühepajaroog
- Mütsipotis lambalihahautis ploomide ja mandlitega
- Õhuke taskuga lapiksai
- Õhuline kihiline Egiptuse pirukas (fitiir) - tainarullimise tõttu küll natuke aeganõudev, aga tulemus on mõnusalt krõbe ja kihiline ning piruka sisse võib panna meelepäraseid täidiseid
- Mee sisse kastetud mandlipirukad - krõbedad, pähklised ja mesised
- Pähkli-rosinatäidisega keeratud pirukad siirupis ('ataiif) - nende tegemine on küll aeganõudev, kuid tulemus on tõeliselt maitsev. Mu oma kallis õde arvas, kui ma sügisel ataiifide tegemise ka Tartus ette võtsin, et isegi valmistamise pealtvaatamine on väsitav, aga mu samakallis õepoeg oli õnneks oluliselt entusiastlikum ning temaga katsetasime lisaks retseptis olevatele veel mitmeid erinevaid täidiseid.
- Võised ramadaaniküpsised täidisega tuhksuhkrus (kahk) - need võised ja muredad küpsised on sellest raamatust ühed mu täielikud lemmikud :)
- Muredad ramadaaniküpsised erineva kaunistusega
- Kihiline kook pähklitäidisega siirupis (baqlaua) - natuke suurem ettevõtmine, aga ühest plaaditäiest jätkub pikaks ajaks ja kuna tulemus on mõnusalt siirupine ja magus, siis piisabki magusaisu rahuldamiseks vaid väikesest tükist
- Kreemjas riisipuding vahukoore ja pähklitega - klassika :)
- Saiapuding rosinate, mandlite ja kookoshelvestega (Umm Ali) - mõnusalt kreemine ja pähkline saiapuding ning kui kasutada croissante või filotainast, siis ka kiireltvalmiv
- Magustoit kuivatatud puuviljadest - väga lähedane lapsepõlvest tuttavale kuivatatud puuviljadest kissellile, kuid antud magustoit valmistatakse ilma tärkliseta ning jahutatakse enne söömist külmkapis maha. Hea ja värskendav :)
- Värske laimilimonaad - asendamatu kuumal suvepäeval

Ma mõtlesin tükk aega, mis mu kõige suurem lemmik sealt valikust oleks - ühtemoodi suurepäraselt maitsesid nii laimiga maks kui täidisega küpsised kahk. Viimane oli üllatav just seetõttu, et tavapäraselt ma pole suurem asi küpsisesõber. Aga lõpuks jäi peale siiski maks, seda just seetõttu, et senini olid minu köögikatsetused maksaga lõppenud taldrikutäie kuivaks ja vintskeks praetud maksatükkidega ning selle retsepti järgi õnnestus mul esimest korda teha tõeliselt maitsev ja mahlane maks, millele andsid viimase lihvi küüslauk, laim ja koriander.

Küüslaugu- ja laimimaitseline praemaks petersellipadjal


Vaja läheb:
700 g veisemaksa
10 purustatud küüslauguküünt
soovi korral 1 viilutatud sibul
1 tl soola
½ tl jahvatatud musta pipart
½ tl jahvatatud vürtsköömneid
3 sl õli
4 sl hakitud lehtpeterselli
poole laimi mahl

Valmistamine:
Puhasta maks kelmetest. Pese ohtra veega puhtaks ja viiluta õhukesed keskmise suurusega tükid. Kuumuta pannil õlis küüslauku ja soovi korral ka sibularõngaid, kuni need pruunistuvad. Soovi korral tõsta need enne maksa praadimist eraldi taldrikule.
Tõsta toatemperatuuril maksaviilud maitseõlisse või sibula-küüslaugu peale ja prae mõni minut mõlemalt poolt. Keera maksa ringi siis, kui punane vedelik on maksa peale tulnud. Kui maks on ühelt poolt pruunistunud, keera ringi ja raputa pruunistunud poolele soola, pipart ja jahvatatud vürtsköömneid.
Praadimise jooksul tõsta maitsestunud õli ka praetud maksale.
Kata serveerimistaldrik hakitud lehtpeterselli või koriandriga, tõsta sellele praetud maks, kõrvale karamellistunud sibularõngad ja küüslauk. Soovi korral vala maksale veidi praadimisest pannile jäänud maitseõli ja piserda toit üle laimimahlaga.
Serveeri valge keedetud riisi ja köögiviljasalatiga.

بالهناء و الشفاء

6 kommentaari:

nelly ütles ...

Maks on mõnus! Selle retsepti sai abikaasa ühelt kohalikult lihunikult, kes soovitas pika hautamise ja sibula asemel kasutada praadimist ja küüslauku. Maitsenüansiks petersell ja laim. Olin esimesest suutäiest müüdud! Sama ka ramadaaniküpsiste kahk puhul - kõik ramadaani ajal kaotatud kilod tulid küll tagasi, aga küpsised on lihtsalt nii hõrgud, et tühja neist kilodest, need saab jälle alla võtta ;)

Gaili ütles ...

Ma olen väga tänulik nii su abikaasale kui ka sellele lihunikule :) Seda maksa on kõik kiitnud, kes proovinud on.
Ma ise teen küll koriandriga, sest mu suhted peterselliga pole eriti soojad, aga superhea on ikka.

riina-lore ütles ...

No palju õnne tegijatele. Nii tähtis sündmus - ikkagi raamat. Kui kohale ilmume, tahaks ka lehitseda ja pilte vaadata. Tegemise koha pealt ei julge midagi lubada. Kuigi sa kirjutad, et pole rasket midagi, siis mina ikkagi pelgan. Ja üldse meeldib mulle mitte liiga palju aega köögis veeta :-)

nelly ütles ...

Aitäh õnnitluste eest ka minu poolt! Raamat on selles mõttes oluline, et võid uhkust tunda kellegi riiulil istumise üle :) Loodetavasti, ikka riiulil või mujal sündsas kohas :) Mis kokkamisse puutub, siis mina ise olen, tõele au andes, täpselt samat masti, et mulle ei meeldi ka köögis tiksuda. Ma ei ole kindlasti seda sorti kokkaja, kes tunde armastaks ahju ees veeta. Pigem loen raamatuid :) Selles mõttes mulle Egiptuse köök väga meeldib, et lihtne ja kiire ettevalmistus ja siis lihtsalt potti või ahju, aeg-ajalt käin raamatu kõrvalt jälgimas. Maroko hautised samamoodi, et viskad potti ja madalale tulele, aeg-ajalt heidad pilku. Küpsetistega on rohkem tegu, seal on tihti mitmekihiline filo ja hiljem siirupi-meega immutamine, aga neid igapäevaselt nagunii ei tee. Magustoidud on ka väga lihtsad nt karamelline nuudlimagustoit valmib mõne minutiga, kuivatatud puuvilajmagustoit sega ainult kokku ja tõsta külma. Riisi on väga lihtne valmistada, kui täpselt vee ja riisi vahekorda tead. Püreed, salatid ikka pigem lihtsad ja kiired. Hakklihatoidud, väga lihtsad. Ma arvan,et see sõna araabia tekitab mineid seoseid eestlastes, et tegu on millegi luksuslikuga, mis nõuab higi ja pisaraid :) Aga nagu Gailigi ütles, et paljud liigutused on korduvad, et kui saad süsteemi kätte, teed mõned asjad läbi, siis teedki käigu pealt retsepti vaatamatagi lihtsalt süüa :) Head katsetamist igal juhul!

Gaili ütles ...

Riina, me täname :) Loodetavasti olete varsti tulemas, luban, et teen midagi maitsvat sel puhul :)

Seniks võid pilgu peale heita Nele blogis olevale failile, kuhu ta pani kokku kõik väljajäänud retseptid - http://enaguegiptus.files.wordpress.com/2012/02/page0001.jpg?w=120&h=180

Rasket pole tõesti ja peaks eesti-itaalia perele ka maitsete poolest hästi sobima, Egiptuse toidud eriti.

Mina kasutan veel sellist nippi, et kui näiteks on plaanis teha midagi, kus on vaja kas puljongit või pikemat lihahautamist, siis selle teen päev varem valmis. Siis on järgmisel päeval vaid nö. toidu kokkupanemise vaev. Puljong keeb ja liha haudub nii paar tundi küll, kuid samas ei pea pliidi kõrval passima. Saad keema panna kui hakkad õhtuks süüa tegema ja kui söök valmis, söödud, nõud pestud, on puljong ka praktiliselt valmis :) Ise tegin seda just tänagi, et homme õhtul saaks kiirelt Murakarabade kokaraamatust rosinakastme peale teha.

Ahjuriis näiteks küpseb ise, tomatikastmed olen ise omale paari minimaalse liigutuseni lihtsustanud ja nagu Nele ütles, siis hakklihatoidud lähevad ka maru kiirelt. Siin eraldi väljatoodud laimiga maks on ka selline 15 minuti lõbu :)

Ja ma sain ju see sügis omale kolmed lemmikküpsised, sealjuures ma pole üldse mingi küpsisearmastaja :) Kõrvitsaomad on blogis, lisaks võid vaadata matchaküpsiseid ja jätta matcha panemata. Superhead :)

Karima ütles ...

moned retseptid olen juba jarele proovinud mida teinud pole ja niiiiii head on :) Egis elades basbuussat sai ostetud ja soodud aga ise pold kunagi teinud nyyd siis tegin ja nii hea magus laks oli :D
ja noh need koftad neist ei saa ma yle ega ymber :D
Onne raamatu puhul veelkord