teisipäev, 13. november 2007

toidud... maitsed... lõhnad...


Peeter kirjutas suvel Eesti Ekspressis, et kõiki maitseid on võimalik armastama õppida. Harjutada. Isegi kui algul üldse ei maitse, siis tasub natukehaaval seda proovida ja mingi hetk avastad, et täitsa meeldiv maitse. Ma ei ole ennast küll teadlikult harjutanud midagi sööma, aga aja jooksul on mõned alguses ebameeldivad maitsed vägagi meeldima hakanud.

Esimesel korral tundus näiteks pesto selline mõttetu pasta olevat. Aga koos mu vahemere-armastuse kasvamisega on minu köögis püsiva koha sisse võtnud paljud sealse köögi põhitegijad. Värske basiilik ja parmesan peavad mul alati olemas olema. Pestot teen ise, mitte ei osta poest purgiga ja pasta värske pesto ja riivitud parmesaniga on imehea.

Päikesekuivatatud tomatid on meeldima hakanud. Ja head oliivid.

Kohvi hakkasin jooma aasta tagasi. Siiani ei ole selles minu jaoks midagi erilist, aitab ainult päeva alustada. Kui Riina ja Lorenzo suurepärane cappucino ja C'est la Vie iiri kohv välja arvata :) Aga kohviubade lõhn on täiesti imeline.

Esimesel korral Hispaanias julgesin proovida vaid üksikuid tigusid ja muid mere-elukaid, järgmistel kordadel sai kõik pakutav ära proovitud ning üllatusena selgus, et suurem osa neist on väga maitsvad - navajad, grillitud kalmaarirõngad... Siin pole tegemist siiski harjumisega vaid kliima ja õhustikuga, mis mulle soodsalt mõjub :)

Puhaste maitsete kasutamine on minu jaoks märksõna. Mitte mingid poolfabrikaadid ja mitmepiprasegud ja Onu Beni purgitoidud, vaid värsketest tomatitest, basiilikust ja oreganost tehtud tomatikaste koos värskelt jahvatatud pipraga. Minu köögis peab olema palju värskeid ürte, erinevaid lisandeid kastmetesse ja suppidesse (oliivid, kapparid, seedermänniseemned, pähklid, päikesekuivatatud tomatid), pipraveski, sool, mozzarella või parmesan, oliiviõli... Ja kogu söögitegemise ajal see LÕHN... Mis annab süües vähemalt poole kogu maitseelamusest.

Ja otseloomulikult vein. Üldjuhul valge joomiseks ja punane toidutegemiseks ja toidutegemise kõrvale :)

Pilt: La Boqueria Barcelonas
06.06.2007

1 kommentaar:

Anonüümne ütles ...

mmmmm, kujutlusvõime hakkas kohe tööle ja maomahlad voolama...